מבזק מס מספר 340 - 

ביטוח לאומי  4.3.2010

האם נכה צה"ל ש"עובד כעצמאי" פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי - 4.3.2010

לאחרונה  נדונה תביעתו של מבוטח, נכה צה"ל, להחזר דמי ביטוח לאומי בגין הכנסותיו כ"עובד עצמאי".

המערער, כנעני יעקב(עב"ל 000740/08) ביקש לפטור אותו מתשלום דמי ביטוח לאומי על הכנסותיו  כ"עובד עצמאי" בהתאם לסעיף 351(ד) לחוק הביטוח הלאומי (להלן – "החוק"), למרות שמשולמת לו קצבת נכות ממשרד הביטחון ולא קצבת נכות כללית מכוח החוק.

לשון החוק אינה מבחינה, לדעתו של מר כנעני, בין מבוטח המקבל קצבת נכות כללית מכוח החוק לבין מבוטח המקבל קצבת נכות מכוח חוק הנכים.

סעיף 351(ד) לחוק קובע פטור חלקי מתשלום דמי ביטוח לאומי ל"עובד עצמאי" בעד הזמן שבגינו מגיעה לו קצבת נכות כללית מלאה, בשל דרגת נכות יציבה או בשל דרגת נכות זמנית, שנקבעה לתקופה רצופה של שנה לפחות.

כלומר, הפטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ניתן למבוטח שעל פי החוק משתלמת לו קצבת נכות כללית בתנאים שנקבעו. מכאן סעיף 351(ד) לחוק אינו חל על המערער.

בשעתו, דן בית הדין הארצי בערעורם של סזנוביץ

ויבלונק  (דב"ע מח/ 0- 144, מט/ 0 -61 ), נכי צה"ל, שנקבעה להם דרגת נכות 100% מכוח חוק הנכים, ולכל אחד מהם הייתה הכנסה נוספת מעסק. הם טענו שיש לפטור אותם מתשלום דמי ביטוח לאומי, וזאת על דרך פירושו הנכון של סעיף 351(ד) לחוק.

בעניין זה קבע כבוד הנשיא גולדברג ז"ל שמכוח סעיף 145 לחוק (כיום סעיף 323) רשאי נכה לבחור בין גמלה לפי החוק לבין גמלה לפי חוק הנכים, אך אינו זכאי לשתיהן. משבחרו המערערים בגמלה לפי חוק הנכים אין הם זכאים לגמלה לפי החוק, אף אם התמלא בהם התנאי של נכה באותו חוק.

 בעניינו של כנעני, קבע בית הדין הארצי כי "חובת תשלום דמי ביטוח אינה נקבעת על פי זכאות תיאורטית אפשרית מה היה קורה לו היה מגיש תביעה ותביעתו הייתה מתקבלת".

הפטור החלקי מתשלום דמי ביטוח לאומי מגיע כאשר באופן קונקרטי נקבע כי למבוטח מגיע תשלום קצבת נכות כללית כמפורט בסעיף הנ"ל.

 מיזם הביטוח הלאומי, של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט), עומד לרשותכם לייעוץ בנושא האמור.

 

 נכתב ע"י חיים חיטמן ורו"ח אורנה צח (גלרט)

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

מומחית בתחום המיסוי הישראלי

מומחה בתחום המיסוי הישראלי

שותף, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה